„Trudności w
przystosowaniu się dziecka
nieśmiałego do życia
w grupie”
1. Identyfikacja problemu
Obok dzieci , które z łatwością i
swobodą nawiązują , a następnie
utrzymują kontakty społeczne , spotykamy w
przedszkolu również takie ,
których zachowanie w podobnych
sytuacjach ulega widocznej
dezorganizacji .Są to dzieci
nieśmiałe. Chłopiec Szymon Dz.
ma obecnie 5 lat . Przyszedł do
przedszkola w wieku 4
lat. Chłopiec od początku
był nieśmiały o
zaniżonym obrazie własnej
osoby .W kontaktach z
rówieśnikami był niepewny
siebie , swoich działań ,
szybko się peszył. Funkcjonowanie
w grupie sprawiało
mu wiele trudności .Nie brał udziału
we wspólnych zabawach , nie bawił się z
dziećmi , rzadko kiedy odzywał
się. Następstwem tego było
to , że nie
chciał chodzić do przedszkola, mimo tego , że zapisany
był do przedszkola tylko na
5 godzin. Po dwóch
miesiącach dziecko zaczęło
chorować i rzadko uczęszczało
do przedszkola.
2.
Geneza i
dynamika zjawiska
Dziecko wychowuje
się w rodzinie pełnej. Matka dziecka
nie pracuje. Ojciec często
przebywa za granicą. Z rozmowy z matką dziecko
urodziło się zdrowe i
w prawidłowym czasie .
Dzieckiem cały czas
opiekowała się matka , która była nadopiekuńcza
.Do przedszkola było
dowożone wózkiem spacerowym .Przez długi czas matka
przebywała z Szymonem
w przedszkolu . W opinii
matki Szymon był dzieckiem
spokojnym i cichym.
Nie sprawiał żadnych
kłopotów wychowawczych. W obecności
obcych lub krewnych
wstydził się. Zapytany o
coś, chował się za
rodzica, odwracał się lub
wbijał wzrok w
ziemię . Bardzo lubił przebywać
w obecności zwierząt
stopniu
, niż inne dzieci miał opanowane
te umiejętności , a to
wpływało , że czuł
się
niepewnie , co z kolei
wpływało na brak
pewności siebie.
Podczas zajęć zorganizowanych chłopiec nie chciał
brać udziału. Nigdy nie
zgłaszał
się i nie odpowiadał na pytania nauczyciela . Gdy czegoś nie wiedział nigdy nie podszedł do nauczyciela żeby zapytać
3.Znaczenie problemu
Środowisko
rodzinne jest pierwsze
i przez długi
czas jedyne , w którym
wzrasta i rozwija
się dziecko , ma bardzo
duży wpływ na
rozwój fizyczny i
umysłowy , a zwłaszcza emocjonalny , moralny i społeczny. Sprawia ono , że rodzina może
zaspokoić liczne potrzeby
psychiczne dziecka , przede
wszystkim zaś potrzebę
bezpieczeństwa . Małe
dziecko czuje się
bezpieczne tylko w
domu , u siebie . Dom
rodzinny wyposaża w
ufność wobec ludzi. Postawy niewłaściwe takie jak
nadmierne ochranianie ,
które dominowały w
domu Szymona , ukształtowały w dziecku takie
cech jak: niezdolność
do nawiązywania więzi , brak obiektywnej samooceny ,
brak wiary we własne siły ,
niepewność , które
utrudniają prawidłowe funkcjonowanie w przedszkolu .Brak stałych
norm , zasad , nadopiekuńczość
, stały się przyczyną rozchwianej
sfery społecznej dziecka.
5.Prognoza
Negatywna :
- brak
odpowiednich działań spowoduje , że dziecko przez dłuższy
czas będzie przestraszone.
-
będzie izolowało
się od grupy , będzie miało mniej
kolegów
-
nie będzie
chciało rozmawiać o
przedszkolu
-
nauczycielkę
będzie traktować jak
kogoś , kto zabiera mu
poczucie bezpieczeństwa
-
dziecko będzie
płakało , będzie lękliwe ,
niesamodzielne
-
koszty
psychiczne: zamknięcie się w
sobie dziecka , brak apetytu , złe samopoczucie
-
nie będzie
umiało nawiązać prawidłowych relacji społecznych
-
rodzice zrezygnują
z przedszkola
Pozytywna – jeżeli
działania przyniosą należyty
skutek :
- ukształtuje się pozytywny stosunek emocjonalny do przedszkola i do nauczyciela, pokona lęk
- chętnie
będzie chodził do
przedszkola
- start
w usamodzielnienie się
będzie przebiegał łagodnie i
w poczuciu bezpieczeństwa
- chłopiec
zacznie nawiązywać prawidłowe
relacje z rówieśnikami
- będzie
współpracował w grupie
i znajdzie swoje
miejsce
- nabierze
wiary we własne
możliwości , pokona zaniżoną samoocenę
- będzie
prawidłowo się rozwijał
osiągnie dojrzałość szkolną
- w
przyszłości będzie prawidłowo
funkcjonował w każdym
środowisku .
5.
Propozycje rozwiązania
Aby „ plan naprawczy powiódł się ‘’ niezbędna jest dobra współpraca rodziców z nauczycielką , jednakowe oddziaływanie przedszkola i domu rodzinnego. Wyjaśnienie problemu rodzicom , wskazanie literatury jak powinni postępować ze swoim dzieckiem. Aby plan powiódł się niezbędna jest szeroko rozwinięta indywidualizacja pracy z tym dzieckiem , zarówno w przedszkolu jak i w domu. Najpierw postanowiłam nawiązać dobry kontakt z dzieckiem i zaskarbić jego zaufanie . Utrzymywałam bliski kontakt z matką dziecka . Zachęcałam dzieci aby próbowały wciągnąć go do wspólnych zabaw.
Organizowałam zabawy
integracyjne w grupie. Zachęcałam do wszelkiego rodzaju
aktywności na zajęciach
przeciwdziałając
występującej u chłopca
skłonności do izolacji.
6.
Wdrażanie oddziaływań
Przezwyciężanie
nieśmiałości Szymona
polegało na takim
pokierowaniu jego osobą , by
z jednej strony stwarzać
mu okazje do
częstych kontaktów z
dziećmi , a z drugiej
strony ta sytuacja
dawała mu szanse
możliwości realnego
przeżycia sukcesu . W związku
z tym :
1. Systematycznie współpracowałam z rodzicami , informowałam ich o postępach chłopca , podczas rozmów indywidualnych następowała informacja zwrotna .
2. Podsunęłam
literaturę pedagogiczną na
temat postaw rodzicielskich.
3. Podjęłam próbę znalezienia chłopcu dobrego kolegi . Zachęcałam do wspólnych zabaw.
4. Podczas wolnego czasu zachęcałam Szymona i inne dzieci do wspólnych zabaw stolikowych . Wspólnie graliśmy w loteryjki , układanki obrazkowe , puzzle . Szymon początkowo nie chciał z nami grać , na początku obserwował , później przełamywał barierę i grał z nami.
5. Prowadziłam wiele zabaw integracyjnych , zabaw w kole , w parach. Początkowo chłopiec nie brał udziału , ale potem siadał blisko nauczycielki .
6. Aktywizowałam dziecko tam , gdzie było tylko możliwe: w przygotowanie pomocy do zajęć, porządkowanie sali , przyczepiał ilustracje do tablicy magnetycznej . Wspierałam go , motywowałam do różnych działań , podkreślałam głośno jego sukcesy nawet te najmniejsze. Powoli zyskałam jego zaufanie.
7. Recytował wiersz na Dzień Babci . Pokonał swój lęk , a jego rodzice byli bardzo zaskoczeni
7. Efekty oddziaływań
W efekcie
wdrożonych przeze mnie
oddziaływań zauważyłam efekty „ postępowania naprawczego ‘’. Chłopiec zaczął
chętnie chodzić do
przedszkola , jest pogodny ,
nauczył się wielu zasad współdziałania w grupie. Nabrał wiary
we własne możliwości , pewności siebie. Zauważyłam stopniową przemianę zachowań
dzieci wobec Szymona , zaczęły zauważać go podczas wspólnych
zabaw. Już nie izoluje
się. Jest lubiany
przez dzieci , podczas
zabaw chętnie z
nimi rozmawia. Kiedy
ma problem podchodzi
do mnie i
prosi o pomoc. Rozmawia ze mną cichym
głosem , uśmiecha się. Rodzice dziecka również zmienili
podejście do niego
zwłaszcza wtedy gdy
chodzi o samoobsługę . Już go nie wyręczają
we wszystkim.. Chłopiec chce
samodzielnie pokonywać trudności. Jestem pewna , że chłopiec będzie
prawidłowo się rozwijał , osiągnie dojrzałość
szkolną , a w przyszłości
będzie prawidłowo funkcjonował w każdym środowisku. Myślę , że działania
podjęte przeze mnie
doprowadziły do efektów
zbliżonych do pozytywnej
prognozy.
.